niedziela, 2 czerwca 2013

Linki rozwojowe

znaleziska nt. rozwoju dziecka

inteligencja muzyczna http://www.youtube.com/watch?v=c6KCHTMONTc
i.e. to wrażliwość na dźwięki otaczającego nas świata
przyjęło się uważać, że każdy rodzi się z i.e. w większym lub mniejszym stopniu
twórca metody Suzuki uważa, że każdy rodzi się z takimi zdolnościami do rozwoju tylko to środowisko stwarza lepsze lub gorsze warunki - czyli kontakt z muzyką jak najwcześniej, najlepiej już w kołysce jest najskuteczniejszy  (dobrze by początkowo dziecko rozwijało i.e. poprzez śpiewanie, klaskanie; w wieku 3 lat wprowadzanie instrumentu, którym ma się bawić bo nauka poprzez zabawę jest najskuteczniejsza -najlepiej ze swoim rodzicem, nauka świata muzyki poprzez zabawę z instrumentami muzycznymi --> fantastyczna pamięć, koordynacja ruchu, wrażliwość)

muzyka a potencjał umysłowy dziecka http://www.youtube.com/watch?v=YkyPYNbApK4
udowodniono, że muzyka wpływa na ogólny rozwój dziecka od urodzenia
na początku dziecko zainteresowane jest głosem i śpiewem (ze słowami) co pozytywnie wpływa na rozwój mózgu (muzyka przetwarzana jest przez lewą półkulę; mowa - przez prawą; śpiewanie wymaga współpracy oby półkul więc stymuluje rozwój połączeń między półkulami. Takie dzieci lepiej gaworzą, wydają z siebie bardziej zróżnicowane dźwięki.
muzyka ma szerszą skalę , więcej barw dźwiękowych, uporządkowaną strukturę --> poruszanie się po obszarze nowych doznań
zapamiętywanie muzyki --> rozwija pamięć
muzykujące dzieci lepiej uczą się wszystkiego
6-9 r.z. - tu ujawniają się najważniejsze umiejętności muzyczne dziecka; najbardziej podatne na muzyczne kształcenie
amatorskie uprawianie muzykowania --> świetne wyniki w nauce --> lepszy rozwój społeczny

PODSTAWOWY WARUNEK - rozwijanie od początku słuchu muzycznego

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

co jest ważne dla rozwoju inteligencji dziecka http://www.youtube.com/watch?v=jDXXLuK5vl0
* bezwarunkowa miłość
* akceptacja zainteresowań dziecka nawet jeśli są dla nas z innej planety :) wspieranie inteligencji poprzez rzeczy, które wymagają od dziecka zaangażowania i pasji (mózg odpływa, uczy cierpliwości i inwestowania)
* komunikacja, umiejętność pracy z innymi - jest podstawą do dobrego funkcjonowania w społeczeństwie, zatem: WYSYŁAĆ DZIECKO DO INNYCH, pokazywać, że są inni ludzie, że świat polega na kooperacji (inteligencja społeczna)
"osoby które odnoszą sukces największy to osoby, które umieją się komunikować z innymi"

jak stworzyć warunki do rozwinięcia potencjału dziecka http://www.youtube.com/watch?v=0EHZDTSVyyg

połączyć 2 rzeczy:
1. dać "tak dużo ciepła ile tylko dziecko może wchłonąć, a nawet do momentu aż się zacznie z niego ulewać"
2. tyle wymagać ile dziecko jest w stanie

Przecież sami dumę i satysfakcję w życiu mamy z tych rzeczy, które przychodzą nam z trudem
Odejmując dzieciom trudu, powoduje że nie tylko czujemy się bezużyteczni
Dziecko ma samo w sobie wszystkie niezbędne narzędzia.

cdn

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

jak okazywać bezwarunkową miłość http://www.youtube.com/watch?v=67c29evgzes
bezwarunkowa miłość: to m.in. kontakt wzrokowy, rozmowa, przytulanie, kontakt dotykowy, zabawy paluszkowe, trzymanie za rękę
oraz
niezaprzeczanie uczuciom dziecka ("boję się psa/dentysty" vs. "taki duży chłopak i panikuje?!"). Niezaprzeczanie zakłada przyjmowanie dziecka z jego emocjami (przyjmowanie, że czasem popłacze, ma gorszy dzień --> dziecko czuje że jego uczucia są ważne, że jest akceptowane, że to co przeżywa jest ważne i istotne)
podstawa to właśnie AKCEPTACJA, a za nią stoi nasza bezwarunkowa miłość

Jak przygotować proedukacyjne otoczenia dla naszego dziecka http://www.youtube.com/watch?v=fJts_vAru5E 
dziecko poznaje świat wieloma zmysłami, ważne są więc stałość i porządek w jego otoczeniu (kubeczek, talerzyk i sztućce powinny być w stałym dla niego miejscu)

poczucie bezpieczeństwa http://www.youtube.com/watch?v=i6oCMLPXnt8
należy BYĆ, na początku to OBECNOŚĆ (czas poświęcany dziecku), kontakt wzrokowy, dotykowy, czytanie mu, mówienie, rozmowa, zabawa (dziecko tu poznaje świat, modeluje, naśladuje dorosłych = sprzyja relacji, rozumieniu, możemy przerabiać różne sytuacje które zdarzyły się w życiu dziecka; wymaga skupienia ze strony rodziców; dziecko potrzebuje bawić się samodzielnie ale i z rodzicami)

stałość poglądów i pomysłów (z jednej strony plastyczność dopasowanie do dziecka i sytuacji + świadomość siebie, św. własnych emocji i reakcji, dobra obserwacja dziecka = wiem jak postępować z dzieckiem, żeby czuło się bezpieczne, czyli wiem kiedy być stanowczą kiedy dziecko potrzebuje stanowczości, kiedy dziecko chwalić, wspierać (emocjonalnie, zachowania).




2 komentarze:

  1. cytat " PODSTAWOWY WARUNEK - rozwijanie od początku słuchu muzycznego" to chyba mnie ominęło w młodości :):):)

    OdpowiedzUsuń
  2. " WYSYŁAĆ DZIECKO DO INNYCH" Czy to się też tyczy wysyłaj dziecko do rodziców na wakacje :P?

    OdpowiedzUsuń