Pytaj, zastanawiaj się, poznawaj. To zaowocuje w przyszłości. Bez dwóch zdań.
Inspiracja ze str. Dzielnica Rodzica
"Okazało się, że nawet cecha tak zdeterminowana biologicznie jak
inteligencja, podlega wpływom środowiskowym. Odpowiednie działania
pozwolą dziecku rozwinąć w pełni swój potencjał, podczas gdy działania
przeciwne ograniczą te możliwości. D. N. Perkins wskazuje, że można
„nauczyć inteligencji” i osiągnąć znaczny postęp w rozwoju wielu
umiejętności myślenia i rozumowania poprzez odpowiedni trening. Ważne
jest szkolenie w rozwijaniu pewnych dyspozycji myślowych. Na dobre
myślenie składa się 7 możliwych do wyćwiczenia i wyuczenia dyspozycji
umysłowych:
- Tendencja do myślowego analizowania informacji w sposób otwarty,
szeroki i śmiały (zadawaj dziecku „prowokujące” pytania, np. „dlaczego
śnieg jest biały, przecież jest z wody, która nie ma koloru?”, „dlaczego
czarne jagody są czerwone, kiedy są zielone?”);
- Tendencja do podtrzymywania stanu intelektualnej ciekawości,
dziwienia się, zadawania pytań (mów dziecku o prostych rzeczach, które
Ciebie ciekawią, np. „zastanawiam się ...”, „wciąż myślę o ...”);
- Dążenie do wyjaśniania istoty rzeczy, pragnienie zrozumienia (np.
„jeszcze tego nie wiem, ale może sprawdzimy to w Twojej książce o
dinozaurach”);
- Umiejętność planowania (stawiania sobie celów i ich realizacji),
stopniowania trudności w osiąganiu bardziej złożonych celów (np.
„dzisiaj poczytamy o dzikich zwierzętach, a w sobotę pójdziemy do ZOO je
obejrzeć, ciekawe, czy je rozpoznasz i będziesz pamiętał jak się
nazywają”);
- Intelektualna ostrożność, dążenie do bycia możliwie precyzyjnym i
uporządkowanym w myśleniu (np. „myślę, że to będzie tak, ale może
zapytamy jeszcze tatę, co on o tym myśli”);
- Zdrowy sceptycyzm, skłonność do analizowania ukrytych założeń,
poszukiwanie i analizowanie wyjaśnień (np. „to ciekawa odpowiedź, ale
chyba to trzeba sprawdzić w mądrej książce, encyklopedii”);
- Rozwijanie strategii metapoznawczych, czyli monitorowanie własnego
myślenia, patrzenie na siebie z boku, powracanie myślami do
wcześniejszych zachowań i interpretowanie ich, kontrolowanie swojej
uwagi i emocji.
Część z tych zaleceń, takie jak stosowanie technik metapoznawczych,
jest możliwa do realizacji dopiero w przypadku dzieci starszych.
Niektóre dotyczą już stosunkowo małych dzieci. Na każdym jednak etapie
aktualna jest jedna zasada: dziedziczymy pewien potencjał rozwojowy, ale
to, czy on się rozwinie w pełni zależy od wpływów środowiska. Dopiero
interakcja wrodzonych predyspozycji z nabytymi umiejętnościami daje
ostateczny poziom rozwoju i funkcjonowania człowieka."
Lubię to.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz